MDHdagi eng tez Damas: 100 km/soatga necha soniyada tezlashadi?
Qozog‘istonda elektro Damas mavjud. Shoukar 2021-yilda yig‘ilgan va modernizatsiya ishlari davom etmoqda.
Damasga karbyuratorlik dvigateli o‘rniga yaponiyalik Nissan Leaf elektromobilining elektr motorini o‘rnatdi, u eng baland 150 kVtgacha quvvat bera oladi. Bu esa 200 ot kuchi dan ortiq!
Yukxona poli ostiga joylashtirilgan akkumulyatorning sig‘imi 26 kVt⋅soatni tashkil etadi va avtomobil oddiy maishiy rozetkadan zaryadlanadi.
Litiy-nikel-marganes-kobalt-oksidli akkumulyator Xitoydan sotib olingan tayyor blok- yacheykalardan yig‘ilgan
Batareyani 0 dan 80 % gacha 6 soat ichida to‘ldirish mumkin — bu uzoq vaqt, chunki kichik kuchlanishga ega. Yo‘l zaxirasi esa 200 km ni tashkil etadi.
Zaryadlash porti benzin baki lyukining orqasida joylashgan. U masofadan turib ochiladi — shtepselni yaqinlashtirib, tugmani bosish kifoya. Xuddi Tesladagi kabi!
Elektrodamas salonida tashqi ko‘rinishi oddiy benzinli damas salonidagiga o‘xshaydi. Ammo tajribali ko’z sezishi mumkun, karobka peredach richagi yo‘qligini, uskunalar paneli sal boshqacharoqligini va oyna ko‘targichlarning mexanik tutqichlari o‘rnida bu yerda knopkalar borligini ko’radi.
Yonidagi katta tugma harakat rejimini almashtiruvchi bo‘lib, avtomat karobka peredach kabi prinsipga ega. Darvoqe, bu Damasda standart karobka peredach yo‘q. U vilkali yuklagichdan elektromotor o‘rnatilayotganda birinchi iteratsiyada edi.
Stakan qo’yish joyi bilan yonma-yon rekuperatsiya darajasini rostlash uchun miksher turadi. Rekuperatsiya tizimi barcha zamonaviy gibridlar va elektromobillarda mavjud — bu harakatda elektr energiyasini yig‘ish imkoniyatidir. Ya’ni elektromotorning o‘zi tokni batareyaga qaytarib berishi mumkin, masalan, tepalikdan pastga harakatlanganda.
Shu panel osti tokchasida simsiz zaryadlash mavjud.
100 km/soatgacha Damas EV 7.9 soniyada tezlashishi mumkin. Demak, mikroavtobus Chevrolet Gentra, Cobalt, Nexia... va hatto turbinali Onix sedanlarini osongina quvib o‘tadi!
Damasning og‘irligi oshdi va ushbu komplektatsiyada (uchinchi qator o‘rindiqlardan tashqari) 1020 kg ni tashkil qiladi. Mashina asosan akkumulyatorlardan 210 kg og‘irroq bo‘ldi, garchi qalin shovqin izolyatsiyasi tufayli korpusning og‘irligi ham oshdi. Elektromobillar odatta juda jimjit, bu yerda esa ovoz o‘tkazmaydigan matolar bilan qoplangan! Salondahaqiqatan ham jimjit edi.
Loyiha 2021-yilda Olmaotada boshlangan va Kolesa.kz tahririyati va Chimkent ustalari Beren Motorsning jamoasi tomonidan doimiy ravishda takomillashtirilib kelinmoqda. Darvoqe, o‘sha yili qayta ishlashdan so‘ng, Damas Avtoelon.uz taklifiga binoan O‘zbekistonga mehmonga keldi va ijtimoiy tarmoqlar va YouTube’da katta shov-shuvga sabab bo‘ldi.
Toshkentda mashinaning shiftiga ishlov berishdi — uni alkantara bilan pardozlashdi, shuningdek, orqasiga maxsus optikani o‘rnatishdi.
Yoqilg‘i versiyasidan elektroga qayta qurish loyihasi, shuningdek, tashqi dizayn va boshqa takomillashtirishlar jamoaga taxminan 12 500 dollarga tushdi.
Avtomobil haqida rus tilida, shuningdek, o‘zbek tilida YouTube-kanalimizda batafsil ma’lumot olishingiz mumkin.
Biroq, Toshkentda ham bundan kam bo‘lmagan qiziqarli loyiha bor — bu turbodvigatelli Damas! Loyiha muallifining ta’kidlashicha, u 10.6 soniya oralig‘ida soatiga 100 km gacha tezlashadi.
Darvoqe, Janubiy Koreyada ham 82 ot kuchiga ega elektro Damas furgonlarini uchratish mumkin. To‘g‘ri, bunday versiyani GM Korea zavodi emas, balki alohida Viva Mobility korxonasi kam miqdorda ishlab chiqaradi.