Gilamlar yana trendda! Sharqona tyuningmi yoki didsizlik?

Gilamlar yana modaga kirib kelmoqda, biroq bu safar nafaqat interyer, balki eksteryerdaham.
Ilgari gilamlar xonadonlar, uylar devorlarini yoki to‘ylarda kelin-kuyovlarning ismi bosh harflari tushirilgan orqa fon bezaklarini bezatishda ishlatilgan. Gilam naqshlari mashinalar salonlariga ham ko‘chib o‘tgan — o‘rindiqlar ustiga yopinchiqlar va polga to‘shalgan. Garchi bu istisno holat bo‘lsa-da, maishiy linoleum ancha qulayroq edi.

Vakillik mashinalarining salon polida, masalan, "Chayka"da, bunday bezaklarni 80-yillarda ham uchratish mumkin edi.
So‘nggi bir yil ichida O‘zbekistonda yangi tendensiya paydo bo‘ldi — an’anaviy gilamlardan tayyorlangan avtomobil gilamchalari. Odatdagi zavodda ishlab chiqarilgan rezina yoki EVA gilamchalari o‘rniga haydovchilar sharqona naqshli qoplamalarni ham tanlashlari mumkin. Bunday gilamchalarni sotuvda o‘rtacha 600 mingdan 700 ming so‘mgacha narxda topish mumkin.

Ammo — tayyor bo’ling! — "an’anaviy dizayn" endi kuzov bezagida ham paydo bo‘ldi! Jasur harakatlardan biri — gilam matosi yopishtirilgan Matiz Best avtomobili. Ha, bu haqiqiy gilam emas, biroq naqshli mato. Tashqi ko‘rinish elementlaridan: old va orqa bamperlar, tom, yon qoplamalar, eshik ustunlari va hatto g‘ildirak qalpoqlari hamda yon ko‘zgular ham bezatilgan!
Salon ham e’tibordan chetda qolmagan — o‘rindiqlar, rul, gilamchalar, tom qismi va uskunalar paneli ham shu material bilan qoplangan.

Aytgancha, bu aynan Matiz ekanligi ajablanarli emas — kichik hajmli mashina egalari har doim jasorati bilan ajralib turishgan.

Yuqori toifadagi avtomobillar ham chetda qolmadi. Trendga hammaning hurmatiga sazovor bo‘lgan Chevrolet Malibu sedani kirib keldi, u to‘liq "gilam" ko‘rinishida bezatilgan. To‘g‘ri, loyiha hali tugallanmagan. Kutilishicha, avtomobil laganlarga o‘xshatib yasalgan disklar va ehtimol, salonning maxsus ishloviga ega bo‘ladi.
Bu ikki avtomobil, ehtimol, o‘z turida birinchilari, ammo so‘nggisi bo‘lmasa kerak. Lekin, afsuski, bunday loyihalar uzoqqa bormaydi. Birinchidan, bu kundalik foydalanishda amaliy emas — kuzovni changyutgich bilan tozalashning o‘zi yetarli bo‘lmaydi! Ikkinchidan, YHXBning birinchi xodimi mashinani to‘xtatib, kuzovni zavod ko‘rinishiga keltirishga majbur qilishi ham ehtimoldan xoli emas. Bunday o‘zgartirishni qanday qonuniylashtirish mumkin? Bu savolga hozircha javob yo‘q.

Ammo dadil qarorlar har doim o‘ziga xoslik va milliy avtomobil madaniyatini rivojlantirish sari qo‘yilgan qadamdir.


